tisdag 13 maj 2014

En bok som du har läst mer än tre gånger

Dag två på utmaningen, och idag handlar det om en bok som jag har läst mer än tre gånger. Jag kommer att berätta om en barn- och ungdomsbok som kom ut i slutet av 1980-talet. 

Jag har läst boken tyst för mig själv en gång och efter det hur många gånger som helst högt för barn i olika grupperingar. Den handlar om Willie, som under andra världskriget kommer som krigsbarn ut på den engelska landsbygden till en äldre man. Det är en fantastisk historia med mycket kärlek och en del elände. I vilket fall så kommer den här äldre mannen, Tom, att betyda oerhört mycket för Willie. 

God natt Mister Tom av Michelle Magorian

Det finns ett par ställen i boken där jag alltid gråter och det spelar ingen roll om jag läser högt för en grupp barn. Det brukar bli så bra funderingar om varför jag gråter, så det bjuder jag på.

Michelle Magorian var med på Bokmässan i Göteborg 1991 och det var lite häftigt att få lyssna på henne och få boken signerad. Det är just det exemplaret jag brukar läsa högt ur. Hon har också skrivit flera andra riktigt bra böcker, men Godnatt Mister Tom är min absoluta favorit.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar